torsdag 9. september 2010

Garnfarging


Dette var moro :0) Og synes resultatet ble overraskende bra, det tok bare et par timer fra start til mål.Her ser dere endel av prosessen.

grå/rødbet = mørkgrå m. rosaskjær - grå/bjørnebær = bourgogne
grå/teposer = mørk oliven - hvit/bjørnebær = gammelrosa
hvit/rødbeter = laksefarge - hvit/teposer = okergul


Lagde 3 hesper av hvit Heilo og 3 hesper av grå Mor Åse. Alt i ren ull.


Når man får akutt lyst til å gjøre noe og ikke har det man trenger må man "tage det man haver". Fant fram Bjørnebær fra frysa, litt teposer og en pakke gele + eddikk hm....

Her skjer det ting ja :o))))


Dette ble jo ikke værst, jeg er fornøyd så dette må bare prøves mere. Rakk ikke å prøve gele for de to siste hespene tok jeg å prøvde med rødbeter :o)



Her har jeg bundet hespene med offwhite superwash og da får jeg det en nyanse mørkere, kjekt å vite :0)

12 kommentarer:

  1. Så nydelig garn. Helt utrolig hva en kan få til av farger ved å bruke bær, te og annet.

    SvarSlett
  2. Så flott det ble, og så enkel prosess. Var på møte i husfliden i går, og fargeprosessen de oppvartet med var slett ikke enkel!

    SvarSlett
  3. Så fine farger du har fått! Moro å lage noe som går raskt også, for vanlig plantefarging tar mange timer :)

    SvarSlett
  4. Så mange fine farger du har fått til. Dette blir jo lekkert å strikke av. lykke til:)og ha en fin helg

    SvarSlett
  5. Så flotte farger du fikk ut av det du hadde på kjøkkenet! Artig! :)

    SvarSlett
  6. Så mye flott garn du har laget deg. Morsomt at man kan leke seg litt på kjøkkenet.
    Ha en fin helg.

    SvarSlett
  7. Så mange lekre farger. Jeg har også samlet litt for å farge, men mangler garn:) Det er så moro og kjekt at det ikke tar så alt for lang tid.

    SvarSlett
  8. Dette ser veldig bra ut. Flotte fargenyanser. Jeg holder på å utprøve det samme, men bare med ulike blad og reinfann, med det tar tid og det blir bare blasse farger. Jeg prøvde å bruke rødbeter, og da søkte jeg på nettet og kom til din blogg. :-) Har du brukt beisemiddel alun eller bruker du bare eddik? Kan du gi meg litt mer info i forbindelse med bruk av eddik, har du det i fargebadet med en gang, eller på slutten eller.., og hvor mye? Hilsen fra Bjørg O. Holm i Bardu

    SvarSlett
  9. Til Bjørg: Takker så mye for hyggelig kommentar :0) Jeg kokte opp ca 1 liter vann med 1 ss eddik oppi , ca 2 dl rødbetsaft og 2 store rødbetskiver (fra et sånt vanlig rødbeteglass fra Nora)Oppi her la jeg 50 gram garn.Har ikke prøvd med alun ennå. Hører de fleste beiser og farger i en operasjon. Så holdt jeg ca 80-90 grader på dette 1 times tid.
    Til alle dere som kommenterer på bloggen min Tuusen hjertlig takk for hyggelige kommentarer ;0)))

    SvarSlett
  10. Heisann!

    Farvene ble virkelig lekre. Jeg skulle ha kommet med oppskrift på farvebad av sopp, men glemmer arkene stadig på jobben, for det er der permene mine står, i hylla på arbeidsplassen. Skal se om jeg husker å få dem med meg hjem på tirsdag. Fra mandag til tirsdag er jeg på seminar i Sverige.
    Flotte votter til svigersønnen også. Dem setter han nok umåtelig pris på. Ha go' hælj ;:OD)

    SvarSlett
  11. Så fint du skrev svar till Bjørg här över för jag tänkte fråga det samma. Jättefina färger blev det :)

    SvarSlett
  12. Hei!
    Fine farger du har fått til :)
    Jeg lurer på om fargene har holdt seg like fine? Hvordan er holdbarheten når man bare bruker eddik?

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil skrive noen ord her , det blir jeg glad for vettu :O)