onsdag 14. september 2011

Garnfarging.......

er veldig spennende :O)

Rød superwash ull 100 gram / lakserosa ren ull 100 gram


Her har jeg brukt hespetreet å laget hesper på 100 gram . En med ren ull og en med Alpa blandingsgarn. Jeg la i vann Kochenillelus igår morges , her har jeg da fått en rødaktig gjørme eller no . Jeg bandt rundt ullgarnet med Alpa for å teste om det tok fargen . Det gjorde det ikke , den ble babyrosa :(


Synes ikke den rene ulla ble noe bra heller , den ble lakserosa.... Så på 2. gangs farging tok jeg superwash ullgarn og det gjorde susen :)Den ble rød , akkurat sånn rødfarge jeg liker :O)

Dette ble jo utrolig bra. Et nøste rødt superwash ull og et nøste mørk lakserosa i rent ull (fint til toving). All informasjon om farging har jeg fått av Guri , hun er blitt en dreven garnfarger så ta en titt HER i bloggen hennes og få masse tips om garnfarging .
Selv om det ikke ble RØD ALPA , skal det farges mere garn etterhvert :O)


Ha en flotters midtuke alle sammen , klem fra Bente :)

10 kommentarer:

  1. Så fine farger du fikk , jeg har prøvd med litt forskjellige planter jeg , men har vel egentlig gitt opp . Synes det ble for mye søl , ha en fin kveld . Hilsen fra Heidi.

    SvarSlett
  2. Ser riktig så morro og spennende ut å farge garn, men det har nok ikke jeg tålmodighet til :)
    Fint blir det!
    Ha en fin kveld, klem.

    SvarSlett
  3. Dette er noe jeg aldri har prøvd, og det høres spennende ut. Rart at ikke ullgarnet tok mer farge, men lekkert ble det!
    Ha ei fin uke videre, klem fra meg;)

    SvarSlett
  4. Det ble nydelige farger! Måtte være veldig spennende ja. Ha en fin dag.
    Mona

    SvarSlett
  5. SÅ fin farge du fikk! Har du brukt vinsten i fargebadet for å få den rødtonen?
    Jeg har også erfart at superwash tar til seg mere farge enn "vanlig ull", men ullgarn trekker også forskjellig. Tror det har noe med tvinninga av garnet å gjøre, men det er jeg ikke sikker på ennå. Må teste mere :)
    Håper du ikke har tømt ut fargebadet ditt, det kan brukes mange ganger vet du! jeg har kokt ut 80 gram kochenillelus 3x1 liter vann og jeg har til nå farget 2 kilo garn med det, og skal farge mere i dag :) Detta er gøy, ikke sant?!
    Klem fra meg :)

    SvarSlett
  6. Så bra! Det heter seg at man skal bløte garnet først, men jeg har prøvd med både tørt og vått og jeg kan ikke se noen forskjell.....
    Men du, når du nå skal koke ut mere kochenille, bløtlegg osv som sist, men du kan sile av fargevannet og koke opp ny mengde vann på de SAMME lusa. Jeg gjorde det tre ganger, og kunne muligens kokt flere ganger også!! med prisen på lusa i tankene, er det greit å få mest mulig ut av dem :)
    Kos deg videre !!! Klem :)

    SvarSlett
  7. Jag tycker nog om bägge färgerna och dom passar gott ihop. Men så kul att det blev så mycket rödare i andra färgbadet. Brukar det inte vara motsatt?
    Ha det fint :)

    SvarSlett
  8. Kjempeflotte farger. Guri har også inspirert meg, og det er så gøy at hun deler av alle erfaringer hun gjør. Slik blir det gøy å følge blogger:))

    SvarSlett
  9. Så spennende å farge garnet selv, det har jeg aldri prøvd.
    Lekre farger ble det iallefall.
    Ønsker deg en fin høsthelg,
    Klem T

    SvarSlett
  10. Stilige farger du har plantefarget. Gleder meg til å se hva du skal alge av det :)

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil skrive noen ord her , det blir jeg glad for vettu :O)